۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

در راه آرمان‌های کیانوش آسا روز سیزده بدر طبیعت را پاکیزه می‌کنیم

چند روز پیش صفحه بیست و پنج بهمن طرحی محیط زیستی‌ برای سیزده بدر از طرف گروه ما مطرح کرد که تصمیم گرفتیم توضیحات بیشتری در مورد برنامه سیزده بدر سبز و اهمیت آن به خوانندگان بدیم. لینک پیشنهاد آمده در صفحه بیست و پنج بهمن در پایین این نوشته آمده است. طرح پیشنهادی برای سیزده بدر به طور خلاصه این بود:

یک: روز طبیعت، هر شهروند سیزده قطعه زباله کوچک و بزرگ را جمع می‌کند.

دو: از این پس آدامس، پلاستیک و ته سیگار در آب و خاک نمی‌اندازیم.

سه: از كندن گلها، گياهان و شكستن شاخه‌های درختان پرهيز کنیم، موجب آتش‌سوزی جنگل نمی‌شویم و باعث آزار جانوران گوناگون که ساكنان طبيعت هستند نشویم.


همه میدانیم که شهید کیانوش آسا از فعالین محیط زیست بود. ما سبزها میخواهیم کشور ایران را به سرزمینی "بهتر" برای زندگی تبدیل کنیم و در عین حال راه شهدای جنبش رو به معنای واقعی‌ ادامه بدیم! این بهتر شدن چند جنبه مختلف دارد: سیاسی مثل: رعایت حقوق شهروندی، حق آزادی دین، اندیشه، بیان، لباس، حجاب، موسیقی،...، اقتصادی مثل تورّم زدایی، بیکاری زدایی، فقر زدایی، متناسب کردن ثروت به تلاش و وقتی که هر کس میذاره...، فرهنگی مثل بهتر کردن سطح آموزش و پرورش، ارتقا فرهنگ ایرانی، خرافه ستیزی، ..، و غیره. اما در کنار همهٔ اینها ما باید توجه بیشتری به محیط زیست هم داشته باشیم. همه ما میدونیم که متاسفانه، بعضی از مردم خیلی راحت آشغالهای خودشون رو به محیط زیست پرت میکنن. فقط کافی است یکبار به درهٔ درکه، طبیعت مازندران و گیلان، استانهای جنوبی حوزهٔ خلیج فارس، و یا خیلی جاهای دیگه کشور عزیزمون بریم و افسوس بخوریم از اون همه زبالهای که همه جا رو گرفته! دلیل نداره بیشتر از این توضیح بدم، چون همه مون میدونیم چه قدر بی توجّهی شده به محیط زیستمون..

اگه "ما" میخواهیم کشورمون رو بسازیم و قطعاً توانایی اون رو هم داریم، میتونیم از این اتحاد جنبش سبز استفاده کنیم برای ارتقا مسائل مربوط به محیط زیست و تمیز کردن و تمیز نگاه داشتن و در یک کلام سبز کردن محیط زیستمون که آرمان شهیدانی نظیر کیانوش آسا هم بودند. این کار خیلی اثرات مثبتی داره. اول اینکه بالاخره همه ما عاشق ایران زیبا هستیم! این زیبایی فقط زیبایی سیاسی نیست؛ زیبایی طبیعی و فرهنگی هم هست. پس درکنار مبارزمون برای تغییر وضعیت سیاسی کشور، میتونیم به زیبایی طبیعت هم فکر کنیم. دوم اینکه متاسفانه یا خوشبختانه اونهایی که دشمن سرسخت جنبش ما هستند، هیچ اهمیتی به مسائل محیط زیستی نمیدهند! "متاسفانه" میگم برای اینکه بیشتر تصمیم گیریهای کشور دست اونها است و این باعث میشه که طبیعت زودتر تخریب بشه (بیشتر ما میدونیم که به چه وضع غم انگیزی جنگل ها، زمینهایی که جزو پارکها یا مناطق طبیعی کشور هستند به سپاه و نیروهای مسلح واگذار میشوند و اونها هم شروع میکنند به ساختمون سازی و پروژههای هنگفتی که محیط زیست رو داغون میکنن...). اما "خوشبختانه" برای اینکه از همهٔ اینها بگذریم توی هر دعوایی، هر گروهی که بیشتر بتونه از لحاظ مختلف خودش رو بهتر از حریفش نشون بده برنده میشه! رو این حساب اگه "ما" خودمون رو طرفدار محیط زیست هم نشون بدیم، هم اینکه هویت مثبت تری به جنبشمون میدیم و هم اینکه دیگه این "طرفدار محیط زیست بودن" به اسم جنبش سبز کلید میخوره! به علاوه میتونیم با این وسیله به اتحاد سبز کمک کنیم و ازش به عنوان نحوهٔ جدیدی از اعتراض کردن استفاده کنیم. نحوه ای که اول از همه هیچ بهانه ای به دست بسیج و نیروهای انتظامی به سرکوب نمیده، و دوم اینکه برخلاف مبارزات خیابونی میتونه خیلی با نشاط باشه؛ سوم اینکه قشر بیشتری میتونن شرکت کنن!

از فرصت سیزده بدر استفاده ‌‌کنیم و در "روز طبیعت" هم وفاداری خودمون به آرمان‌های شهیدی مثل کیانوش آسا رو ثابت کنیم و هم اتحاد جنبش رو این بار با فعالیت محیط زیستی‌ نشون بدیم. به طبیعت، کوهستان ها، یا حتا همین پارک محلمون بریم، و با مچ بند سبزی که به یاد محمد مختاری در دست داریم محیط اطرافمون رو هم سبز کنیم! بهترین فرصت ۱۳ بدره. چون در اون روز مردم همین جوری هم به طبیعت میرن و اسمش هم روز طبیعت است و ۱ سنّت سبز مادرزادی ایرانی هم هست! مردم تهران میتونن این طرح رو در پارک چیتگر، پردیسان، جمشیدیه، ... یا بقیهٔ پارک ها، و حتا اگه به کوهستان علاقمند هستند، در درّه های دربند، درکه، ولنجک، دارآباد، ... انجام بدن. در شهرستان هم همینطور! کنار زاینده رود اصفهان، تخت جمشید شیراز، باغ شازده تو کرمان، ایل گلی‌ در تبریز، پارکهای جنگلی زیادی که در مازندران و گیلان هستند، خوزستان، خراسان، یزد، کرمانشاه، قم، قزوین، سیستان بلوچستان، و...

کاری که میتونیم بکنیم اینه که اول از همه زباله رو زمین نریزیم و دوم اینکه کیسه هایی ببریم و و هر کس سیزده قطعه زباله بزرگ یا کوچیک از زمین جمع کنه. این ۱ کار فرهنگی هم هست. نشون میدیم که جنبش سبز به سبزی محیط اطرافشون هم اهمیت میدن. اگه فیلم و عکس هم بگیریم از خودمون، میتونیم رو اینترنت هم بذاریم تا بقیه هم ببینند!


برای پیوستن به این حرکت اینجا را کلیک کنید


https://www.facebook.com/note.php?note_id=137375809665757

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر