۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

نوروز سبز

همانطور که در نوشته قبلی‌ گفتیم، هدف ما پا گذاشتن فراتر از معرفی‌ مشکلات محیط زیستی‌ و ارائه پیشنهاد‌های عملی‌ برای مقابله با این مشکلات است.  

در این راه گروه نوای بوم در اولین اقدام برنامه‌هایی‌ تحت عنوان "نوروز سبز" را به هموطنان مان پیشنهاد می‌کند. "نوروز سبز" از سه بخش مختلف تشکیل شده است. یک: پیشنهاد هایی‌ برای سفره هفت سین، دو: برنامه جهانی‌ ساعت زمین (با تکیه بر اهمیت آلودگی‌ هوا و گرمایش زمین و اصلاح مصرف برق)، سه: پیشنهاد‌هایی‌ برای سیزده بدر یا روز طبیعت (با تکیه بر اهمیت نگهداری محیط زیست و نریختن زباله). در زیر این پیشنهادات آورده شده اند. برای دریافت فایل پی‌ دی اف هم اینجا را کلیک کنید.




نوروز و سفره هفت سین  

  چيدن سفره هفت سين به نوعي سنت بدل شده كه البته در جاي خود مي‌تواند تأثيرات فرهنگي پسنديده‌اي داشته باشد، اما گويا برخي رفتارهاي مغاير با اصول حفاظت از محيط زيست نيز با آن پيوند خورده، بدين موضوع بينديشيم.
ü  آب؛ روز يكم فروردین (برابر با 21 مارس) روز جهانی آب است، در اين روز به اهميت آب بينديشيم و از آن با ديگران صحبت كنيم. در استفاده از آب صرفه‌جويي كنيم و استفاده‌ي بهينه از آن را به ياد داشته باشيم، حتي در سفره هفت سين. 
ü  ماهي قرمز؛ اگر حقوق حیوانات براي‌مان مهم است، و از کشتن آنها ناراحت می‌شويم، ماهی قرمز نخريم. ماهی قرمز جزو اساسی سفره هفت سین باستانی ایران نیست. برای سفره ما تکثیر می‌شود و زجر می‌کشد. آيا مي‌دانيد حتي رها كردن ماهي در قرمز در رودخانه موجب ِ به هم خوردن نظم اكوسيستم رودخانه‌هاست. بهترين كار كمك به ترك اين امر است كه به طور نابجا به عادت بدل شده است.

ü  Vسین امید؛ برای همبستگی بیشتر به صورت نمادین، اجزای هفت سین را در سفره به شکل وی لاتین (نشانه امید و پیروزی) بچینیم.


ششم فروردین، ساعت زمین
طرح جهانی ساعت زمین، مصادف با ششم فروردین (برابر با 26 مارس) است، ساعت زمین برنامه ای است برای نشان دادن اهمیت مشکلات محیط زیستی‌ناشی از آلاینده های هوا که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد وهمچنین آلودگی جوی که موجب گرمایش زمین می‌شود. در این روز مردم کشورهای مختلف در ساعت هشت و نیم شب چراغ‌های خانه، اداره، یا محل کار خود را در یک حرکت نمادین برای یک ساعت خاموش می‌کنند، تردیدی نیست که مشکلات ناشی‌از آلودگی‌هوا با یک ساعت خاموشی چراغ‌ها حل نمی‌شود اما این حرکت نمادین موفق شده است تا بیش از یک میلیارد نفر در جهان را در مبارزه با آلودگی هوا همراه سازد و زمینه را برای توجه بیشتر مردم به محیط زیست فراهم می‌کند.
  گروه نوای بوم از تمامی‌شهروندان، شرکتها، کارخانجات، ... دعوت می‌کند که در روز ششم فروردین، چراغ‌های خانه ها، دفاتر، کارگاه‌ها،.. خود را از ساعت هشت و نیم تا نه و نیم شب خاموش كنند و به این شکل حمایت خود را از پاسداری و حفظ طبیعت این مرز و بوم نشان دهند.

ü ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ شب روز ۶ فروردین چراغ‌ها را خاموش می‌کنیم! بخاطر زمین! به خاطر سیاره مان! به خاطر آیندگان! به خاطر خودمان!

ü  گرم شدن زمین؛ در حرکت نمادین جهانی ساعت زمین شرکت می‌کنیم و با خاموش کردن چراغ‌های خود از ۸،۳۰ تا ۹،۳۰ شب می‌گوییم "نه به آلودگی هوا و "نه به گرم شدن زمین".

برای دیدن ویدئو ساعت زمین و اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر بروید:
فیس بوک                                 یوتیوپ

ü  ساعت زمین یادآوری است برای مصرف کمتر انرژی در طول سال
§    کاملا خاموش؛ تلویزیون، ويديو، دي‌وي‌دي، کامپیوتر و ...  اغلب ۲۴ ساعت یا روی استاند بای و یا روشن هستند. هر خانوار سالیانه بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ کیلووات برق به دلیل استاندبای هدر می‌دهد که حدوداً معادل ۱۰درصد مصرف کل برق یک خانوار است. آنها را کاملا خاموش کنید.
 §      سیم سیار؛ در سال نو پول و برق خود را هدر نمی‌دهیم و از این به بعد وسایل برقی را پس از استفاده، با کمک سیم سیار مجهز به کلید روشن-خاموش (on-off کاملاً خاموش می‌کنیم.

 §      سبک زندگی؛ یک عامل مهم در تخریب محيط زيست سدها و نیروگاه‌ها هستند، موثرترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم مصرف کمتر برق در ساعات اوج مصرف است. برای مثال مي‌توانيم به گونه‌اي برنامه‌ریزی كنيم تا در ساعات اوج مصرف برق در خانه نباشیم. کارهایی مانند خرید، ورزش و ... را در این ساعات انجام دهیم. برای کمتر مصرف کردن انرژی، سَبک زندگی خود را تغییر دهیم
.

سیزده فروردین، روز آشتی با طبیعت
  البته اين توصيه‌ها محدود به سيزده فروردين نمي‌شوند، اما به دليل حضور بيشتر مردم در اين روز در طبيعت، رعايت اين موارد در اين روز از اهميت بيشتري برخوردار است
.
ü  جمع آوری زباله؛ روز طبیعت، هر شهروند سیزده  قطعه زباله کوچک و بزرگ را جمع می‌کند.

 ü     آدامس؛  از این پس، آدامس در آب و خاک نمی‌اندازیم، چون حدود ۵ سال طول می‌کشد تا تجزیه شود.

 ü     ته سیگار؛  بعد از این ته سیگار  در آب و خاک نمی اندازیم چون هر ته‌سيگار حدود ۱۲ سال در خاک باقی می‌ماند و مي‌تواند حدود ۵۰۰ لیتر آب را آلوده کند.

 ü     پلاستیک؛  بعد از این پلاستیک در طبیعت رها نمی‌کنیم، پلاستیک صدها سال در خاک می‌ماند و ضمن ايجاد منظر نامناسب خاك و آب را آلوده مي‌سازد (پلاستيك‌ها در آب موجب خفگی و مسمومیت حیوانات دریایی می‌شوند.)


 ü  از كندن گلها، گياهان و شكستن شاخه‌های درختان پرهيز کنیم و باعث آزار جانوران گوناگون که ساكنان طبيعت هستند نشویم.


 ü       موجب آتش‌سوزی جنگل نمی‌شویم.
           §         استفاده از آتش را به حداقل می‌رسانيم و از اجاق‌هاي گازي یا  الكلي  استفاده می‌کنیم و در صورت ضرورت آتش را در حجم كم و در محل‌هاي مشخص شده روشن می‌کنیم و قبل از ترك منطقه، از خاموش بودن آن مطمئن می‌شویم
           §         هرگز شیشه در طبیعت نمی‌اندازیم زیرا ضمن آلوده كردن طبيعت (زمان بازيافت: حدود يك ميليون سال) گرمای نور آفتاب را چند برابر می‌کند و بدين گونه شرايط را براي آتش‌سوزي‌هاي احتمالي در طبيعت فراهم مي‌سازد.
            §         هنگام سفر از پنجره خودرو سیگار بیرون نمی اندازیم.



  نوای بوم  در اینترنت
   توییتر:    https://twitter.com/GreenGreen4Iran


  دو گروه فیسبوک
   نوای بوم    http://is.gd/3Svgxb
   محیط زیست سبز  http://is.gd/MU7QrR

   ایمیل : NavaayeBoom@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر